ROMAN CHYTIL



* rodilý Brňák s moravským dialektem přišel do souboru na podzim roku 2009, kdy jej přivedla jeho přítelkyně a zároveň členka souboru Erika Madová

* poprvé se objevil v Caronově Opravdovém štěstí

* ve svém prvém divadelním kusu ztvárnil roli ženichova svědka, avšak potýkal se jako začátečník s divadelní mluvou, potlačováním zažitého dialektu i s pohybem a přirozeností na jevišti

* postupem času se však stal jedním z nosných
mužských pilířů na jevišti

* v současné době je jeho cennou devizou výrazný hlasový fond a především snaha naslouchat režijním připomínkám, čímž dostává jím ztvárňovaná postava dynamičnost a naprostou přirozenost divadelního projevu


DIVADELNÍ ROLE :

svědek Francois
v komedii Opravdové štěstí (2010)  - do role svědka Francoise, jež zamotá hlavu i samotné nevěstě, se vžíval postupně. Jeho divadelní výkon byl na začátečníka sice zdařilý, avšak určitý ostych, přizpůsobování se divadelní mluvě i práce s rekvizitou byly zatím pod divadelním průměrem. Z pracovních důvodů byl navíc nucen v této roli alternovat se Štěpánem Klučkou.

zubař David v komedii Švagřičky (2011) - v roli zubaře Davida již dokázal skvěle sekundovat své divadelní partnerce, ostřílené divadelnici Renátě Kudějové Knetlové. Důslednost projevu i snaha divadelně se zlepšovat přinesla prvé ovoce - jeho výkon byl již natolik výrazný, že oslovil i zkušené divadelní harcovníky.

 voják Aubin v komedii Dámský krejčí (2012) - role vojáka Aubina mu byla režijně svěřena již jako zkušenému herci a ve svém projevu nezklamal. Svoji postavu dokázal čitelně ztvárnit ve dvou polohách - jednak v pozici nevěrného prostopášníka na straně jedné i důrazného vojáka na straně druhé. Navíc mu nebyl cizí ani humor, jímž vhodně prošpikovával své výstupy.

Velebníček alias sluha Benoit v komedii Mandarinkový pokoj (2013) - důrazné a přesvědčivé pojetí oddaného velebníčka poučujícího lehkou děvu na straně jedné a umírněné a poslušné jednání sluhy na straně druhé  - to bylo cennou Romanovou devizou v povídce Velebníček a šlapka. Ve dvojici postav a ve dvou charakterově odvrácených stranách hereckého kumštu dokázal Roman naprosto přesvědčivě vytvořit dějový zvrat povídky a diváky držet v napětí až do poslední chvíle nečekaného rozuzlení.

Spinelocio, Tedaldo, Filoteo, Rinaldino, trhan a Lauréta v dramatizaci Dekameronu s názvem Přípitek všem láskám (2014) - v dramatizaci Boccacciova Dekameronu se objevil ve všech povídkách. V té první jako nenasytný milenec plný vášně a milostných dotyků, v té druhé si zahrál dva bratry, jež se na scéně střídají. S těžkým úkolem ztvárnit dva bratry tak, aby si byli fyzicky podobní, avšak charakterově rozdílní, si dokázal skvěle poradit. Stejně jako s rozličnými postavičkami ve třetí povídce. Škoda jen, že svými výkony neoslovil porotu natolik, aby si též odvezl herecké ocenění z dačické divadelní přehlídky. Určitě by si je zasloužil.

Honza, nedostudovaný doktor, v komedii Dovolená po česku (2015) - jako již ostřílený matador divadelního kumštu byl nucen vedle novice Igora Mada táhnout mužské obsazení hry. V roli Honzy, jehož postava vyžadovala ztvárnění naprosto odlišných charakterů chování k manželce Evě na straně jedné a ke kamarádce Aleně na straně druhé, se herecky našel a ač sám v té době zmítán osobními problémy, dokázal postavě vtisknout nezapomenutelné ztvárnění ušlápnutého manžela i suverénního podnikatele. Škoda jen, že ani v této roli nepřesvědčil porotu dačické přehlídky. Ocenění by tentokráte bylo na místě!

Radim Tupý v komedii Od Silvestra do Silvestra (2016) - v Zindulkově komedii podal opět výborný výkon v roli poslušného manžela, který si ovšem také občas rýpne. Po celé představení dokázal držet charakter postavy s dynamickým projevem a dobrou artikulací. Stává se stabilním pilířem souboru, který dokáže vyhecovat herecké partnery k nadprůměrným výkonům, ale především i naprosto klidně zachránit situaci v případě, kdy to po textové stránce trochu skřípe. Z důvodu, že nemá jen naučený text, nýbrž o situacích přemýšlí a vžívá se do nich, dokáže nečekané situace s přehledem navrátit do původních kolejí.

Idol ve scénce Dokonalý manžel, trenér ve scénce Senátor, mladík, dědeček Sviňáček, pan Kondelík a gay ve scénce U lékaře v povídkové hře Taková nesmělá provokace (2017) - v uvedených epizodních rolích vsadil především na svůj osobitý komediální projev, zvláště role trenéra, kdy se na scéně objevil v milostné roli umocněné kompletní hokejovou výstrojí, sklidila v publiku zasloužený potlesk. Ostatní epizodní role dokázal velmi čitelně výrazově odlišit, i když role gaye postrádala potřebnou jiskru a především správně zabarvený hlasový projev.

 
Massimo Lari
 ve veselohře Milostné dostaveníčko (2018) - v Benedettiho veselohře ztvárnil roli zprvu bojácného, posléze natěšeného a nakonec vyplašeného advokáta, který se nechtěně zaplete do plánu trochu zanedbávané manželky svého přítele Giulia. Přestože role předurčovala charakter postavy vyvíjející se ve třech zcela rozdílných rovinách, Roman se své postavy zhostil naprosto přesvědčivě tak, že za svůj herecký výkon sklidil vedle častého potlesku na otevřené scéně i čestné uznání a pochvalu odborné poroty na Dačickém kejklování 2018.










UDĚLENÁ OCENĚNÍ


ZPĚT NA SEZNAM